Here is a great website where you can find free website templates or buy professional joomla templates online.

Klatka w zbliżeniu


Klatka bezpieczeństwa budowana jest zgodnie z załącznikiem „J” do Międzynarodowego Kodeksu Sportowego. Wszystkie klatki wykorzystywane w sporcie samochodowym, o ile nie są indywidualnie certyfikowane przez FIA, musza być wykonywane w oparciu o ten dokument, a co za tym idzie spełniać określone wymagania co do konstrukcji. Klatka bezpieczeństwa składa się z pałąka głównego, przedniego i bocznych, oraz z obowiązkowych wzmocnień. Bazowa konstrukcja może zostać rozbudowana o dodatkowe wzmocnienia, także zgodne z wytycznymi zawartymi w załączniku „J”.

Poszczególne elementy klatki i ich funkcje opisane są poniżej

Pałąk główny: to element biegnący w poprzek samochodu wzdłuż słupków ”B” .

Pałąk boczny: element biegnący wzdłuż słupka „A” i dachu samochodu, łączący się z pałąkiem głównym.

Pałąk przedni: element biegnący nad przednią szybą łączący pałąki boczne.

Podpory tylne: elementy biegnące od górnej części pałąka głównego, do dolnej części nadwozia, najczęściej do nadkoli, lub tylnych punktów mocowania zawieszenia. (rysunek 2)

Elementy przekątne w pałąku głównym: wzmacniają jego konstrukcję zwiększając bezpieczeństwo przy dachowaniu, a także uderzeniach bocznych. Pojedynczy element przekątny lub krzyż. (rysunek 1)

Elementy przekątne w podporach tylnych: wzmacniają dodatkowo tylne punkty mocowania zawieszenia i poprawiają sztywność tylnej części konstrukcji. Występują w formie pojedynczego elementu przekątnego, krzyża lub w kształcie litery „V” (rysunek 2)

Wzmocnienia boczne ( w drzwiach): zabezpieczają przed uderzeniami bocznymi. Mogą to być pojedyncze lub podwójne wzmocnienia proste, wzmocnienia w formie krzyżowej lub trójkątnej. (rysunek 1)

Wzmocnienia dachowe: zwiększają bezpieczeństwo w przypadku dachowania i sztywność klatki. Występują w formie pojedynczego elementu przekątnego, krzyża lub w kształcie litery „V” (rysunek 1)

Wzmocnienie słupka przedniej szyby: Poprawia wytrzymałość przedniej części pałąka bocznego, zwłaszcza w samochodach z „płaską” przednią szyba. (rysunek 2)

Przednie płytki wzmacniające: Wzmacniają konstrukcję klatki i usztywniają nadwozie poprzez połączenie słupka A z przednim pałąkiem klatki bezpieczeństwa. (rysunek 1)

Środkowe płytki wzmacniające: Wzmacniają konstrukcję klatki i usztywniają nadwozie poprzez połączenie słupka B z głównym pałąkiem klatki bezpieczeństwa.

Element poprzeczny pod tablicą rozdzielczą: Poprawia sztywność klatki i zwiększa bezpieczeństwo przy uderzeniach bocznych. . (rysunek 1)

Węzłówka: element stosowany do wzmocnienia połączeń rur i kątów. Może być wykonywany z rur lub z blachy U-kształtnej.

Wzmocnienie pałąka bocznego: służy poprawieniu sztywności górnego odcinka pałąka bocznego ( na poziomie dachu). (rysunek 1)

Przednie wzmocnienie krzyżowe: poprawia sztywność przedniej części konstrukcji, a także przednich górnych mocowań zawieszenia. (rysunek 1)

Dolne wzmocnienia tylne: Poprawiają sztywność konstrukcji i nadwozia poprzez przeniesienie obciążeń z tylnych punktów mocowania zawieszenia. (rysunek 1)

Pośrednie wzmocnienia tylne: Wzmacniają sztywność tylnej części nadwozia i zwiększają bezpieczeństwo przy uderzeniach bocznych. (rysunek 1)

Element poprzeczny w pałąku głównym: zwiększa bezpieczeństwo przy uderzeniach bocznych, oraz wzmacnia pałąk główny przy dachowaniu. (rysunek 2)

Tylny element poprzeczny: działa podobnie jak tylna rozpórka, usztywniając punkty mocowania zawieszenia przenosząc obciążenia na klatkę bezpieczeństwa, przez co poprawia prowadzenie się samochodu. Często wykorzystywany jest także, jako mocowanie ramieniowych pasów bezpieczeństwa.(rysunek 1)

Wzmocnienia poziome do pasów bezpieczeństwa: stosowane w tylnych podporach, służą zamocowaniu ramieniowych pasów bezpieczeństwa. Zwiększają bezpieczeństwo zawodników poprzez skrócenie długości odcinka ramieniowego pasa. (rysunek 2)

Punkty mocowania przedniego zawieszenia: usztywniają przednia część nadwozia i poprawiają prowadzenie auta, poprzez odprowadzenie obciążeń na konstrukcje klatki. Zwiększają bezpieczeństwo przy uderzeniach czołowych oraz bocznych.(rysunek 2)

Rysunek 1
Rysunek 1
Rysunek 2
Rysunek 2

Odwiedza nas 4 gości oraz 0 użytkowników.

Joomla 2.5 Templates designed by InMotion Hosting Reviews